A Magyar Turisztikai Program Alapítvány évadnyitó MeetUp-jának témája a hazai rendezvényipar nemzetközi láthatósága volt. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Fazakas F. János, a Visual Europe Group nemzetközi stratégiáért felelős vezetője, Liber Endre népzenész, a Hangvető igazgatója, valamint Németh Balázs, a Budapest 2023 Nonprofit Zrt. vezérigazgatója több évtizedes tapasztalattal és friss élményekkel járták körbe a témát. Megvitatták, hogyan lehet a kultúra, a sport és az üzleti élet szempontjából vonzó desztinációként bemutatni Magyarországot, és hatékonyan exportálni a hazai rendezvényes ökoszisztémát.

Az exportképes működés titkai
A nemzetközi láthatóságért sokféleképpen tehetnek a szektor szereplői. A sport területén az egymás után elnyert, és sikerrel megvalósított nemzetközi sportesemények, a kultúrában az éppen idén zajló Veszprém-Balaton Európai Kulturális Főváros projekt vagy akár egy World Music Expo (WOMEX) megszervezése jelentheti a bekapcsolódást országokon átívelő hálózatokba. Az üzleti szolgáltatások terén a rendezvények magas színvonalú és professzionális lebonyolítása, támogatása viszi igazán messzire a magyar rendezvényipar hírét a világban.
A nemzetközi sportesemények tekintetében Magyarország törekvése, hogy egyre komplexebb, nagyobb rendezéseket legyen képes megpályázni, megnyerni és megvalósítani. Az atlétikai világbajnokság a világ harmadik legnagyobb sporteseménye, ami sosem volt még Közép-Európában, de idén augusztus 19-27. között megvalósul az első. Több mint 200 országból várnak résztvevőket és közönséget a szervezők. “Budapest sportfővárosnak számít, sok sikeres sporteseményen vagyunk túl. Mindez kellett ahhoz, hogy elnyerhessük az atlétikai VB rendezési jogát. Most szintet lépünk. Már csak az olimpia jelenthet nagyobb kihívást” - fogalmazott Németh Balázs.
A versenysport a kulturális és az üzleti rendezvényekhez képest teljesen eltérő pályán mozog, de a jól megalapozott, egymásra épülő előzmények, az adott szektorba való beágyazottság, a személyes kapcsolatok és a törekvés megegyezik mindhárom területen.
Fazakas F. János szerint a sikeres piacnyitás érdekében a nemzetközi eseményeken való aktív részvétel elengedhetetlen: ott kell lenni a konferenciákon, kiállításokon. Fontos a kapcsolatépítés, ami viszont nem jelenthet egyet pusztán egy névjegykártya cserével, be kell kerülni a szakmai vérkeringésbe. Véleménye szerint minden a network-ről szól, aminek a kapcsolódó kötetlen események biztosítják a legjobb terepet. Más tanáccsal is szolgált a résztvevőknek. Úgy tapasztalja, hogy szükséges folyamatosan követni a nemzetközi trendeket. A VEG-nek sok nemzetközi projektje volt már a COVID-19 előtt is, de ezekben jellemzően beszállítóként vettek részt. Komoly törést hozott a koronavírus-járvány, új technológiai kihívások elé állította az iparágat. A járvány csillapodása után tervezték a nemzetközi piacnyitást.
Ami ezután következett az gyors döntések láncolata: 2021 decemberében még kötetlenül beszélgettek róla, majd egy 2022. január 15-i meetingen padlógázt nyomtak, akkor, amikor Európa 80%-a még “lockdown” alatt volt. Mostanra Ljubljanában, Prágában és Varsóban is country menedzserrel áll irodájuk. “12 hónap alatt váltunk magyar kkv-ból multinacionális céggé.” Az volt az előnyük, hogy figyelték a trendeket, értették, mi történik a nemzetközi piacon. “Ezt nem tanítják. Napi legalább három órán át szakmai sajtót kell fogyasztani. Az információs társadalom előnye, hogy Budapestről egy internetkapcsolattal, pont annyira lehet valaki benne a globális ipar vérkeringésébne, mintha a Wall Street-től 5 utcára Manhattanben élne. Ezt ki kell használni” - vallja.
“2001 óta járunk ki a World Music Expo-ra Lelkes András barátommal, akivel együtt alapítottuk a Hangvetőt” - mesélte el bemutatkozásként Liber Endre népzenész, a Hangvető igazgatója. A Hangvető először hanglemezkiadóként, aztán zeneműkiadóként, majd mára egyéb szolgáltatásaik mellett nemzetközi lemezterjesztőként is működik. Ahogy a profiljuk, úgy partneri körük is bővült. Ehhez olyan fórumot kerestek, amelyen keresztül elsősorban Nyugat-Európába, de Ázsiába, Észak Amerikában is eljuthatnak a magyar népzenei és világzenei előadók és lemezeik. Minden évben ellátogattak a WOMEX-re, így kellően jó kapcsolati rendszerre tettek szert a nemzetközi terjeszkedés beindításához. Tudták, hogy a nyitógála szervezése lehet a belépő. A WOMEX rendszere hasonlít a Forma1-hez: országról országra vándorol. Igényt kell benyújtani, ha valaki rendezni szeretné. A kiválasztási folyamatban húsznál több város versenyez.
2011-ben Koppenhágában kapott először esélyt a bizonyításra a Hangvető. “Óriási lehetőség volt számunkra. Magyar zenészeket mutathattunk be egy olyan eseményen, amelyen 2500 szakmabeli jelent meg. A résztvevők vendéglátása is a mi feladatunk volt, magyar falatkákkal, táncházzal, ami komoly szervezést igényelt Budapestről” - emlékezett vissza a kezdetekre Liber Endre. Harmincmillió forintot fordítottak erre a programra, ami egy akkor öt fős cégnek, óriási vállalást jelentett, viszont a szervezet sikere igazolja, hogy megérte tőkét és energiát invesztálni fejlődés érdekében. Nem sokkal a koppenhágai gálát követően a WOMEX jelezte, hogy örömmel fogadnák a Hangvető pályázatát a teljes expo megszervezésére. Így érkezett el először a régióba a Hangvetőn keresztül az esemény, amelynek a 1995-ös alapítástól kizárólag Nyugat-Európa adott otthont. A körülbelül 400 milliós költségvetésű rendezvény állami források mellett a MÜPA, a Bálna és az A38 is partnerségével valósult meg Magyarországon először 2015-ben. Az eseményt az WOMEX 20 éve alatt a leglátogatottabbnak ítélték.
Fordított export és iparági gondolkodás
“Úgy exportáljuk Budapestet, hogy a város mindig itt marad.” A VEG szakmai véleménye szerint a sikeres rendezés nemcsak forrás, iparág kérdése. A szektor szereplői leginkább abban tudnak együttműködni, amiben Magyarország kifejezetten erős. “Néha alábecsüljük mennyire jók vagyunk. Nálunk sokkal több a szinergia, mint a versenytársainknál. Oyan desztinációkkal szemben is tudunk kompetitívek lenni, mint Németország, Franciaország vagy Anglia, ahol összemérhetetlenül nagyobbak az erőforrások. Mi a hatékonysággal kompenzálunk”- állítja Fazakas János. Sok még a feladat, de úgy látja visszajelzések alapján is, hogy alapvetően az összetartás jellemző a magyar iparágra. “Bajtársiasság van, együtt kelünk, együtt fekszünk, együtt oldunk meg váratlan problémákat. Nálunk olyan a napi szintű munkavégzés, mint máshol egy csapatépítés. Azt tartják rólunk, a magyarok tűzbe teszik a kezüket a projektért. Együtt élnek az ügyfél igényével. Ez fontos visszaigazolás, mert a szakmánk bizalom alapú” - állítja.

Szakértelem, bizalom, network és forrás
A kulturális szektorban mindig kérdés a finanszírozás, éppen ezért nagyon fontos figyelni az Európai Unió lehetőségeire. A Kreatív Európa Programban a Hangvető már két elnyert pályázati konzorcium vezetője, az egyik kilenc, a másik tizennégy országot ölel át a kialakult kapcsolatrendszerének bevonásával. Teszi mindezt többek között különböző showcase fesztiválok támogatásával: ennek a pályázatnak például kiemelt célja egy európai közös platform kialakítása, és a létrejövő események, illetve az ott fellépő művészek aritsztikus karrierútjának folyamatos monitorozása. A közös követelményrendszer nem csupán létrehoz egy határokon átívelő, azonos szakmai minimumot, de a keretek kialakításába bevonja a magyar kultúra szereplőit is. Egy ekkora méretű piacnak mindez óriási nyilvánosságot, hitelességet és fejlődési lehetőséget biztosít.
A média és a nyilvánosság
Mivel abszolút mediatizált világban élünk, a nemzetközi láthatóság alapja is a jó sajtó. “Sok jó hírt, jó élményt kell generálunk hogy ezeket nagykövetként vigyék magukkal akik nálunk járnak” - mondja Fazakas János. Ezzel Liber Endre is egyetért. “Amikor megvalósul a világbajnokság, rengeteg újságíró lesz itt, akik a személyes élményeken keresztül közvetítik majd az eseményt. A WOMEX-re 300 újságíró és 130 rádióriporter érkezett. Rengeteg cikk jelent meg, amelyek leginkább a rácsodálkozásról szóltak, arról hogy Magyarország mennyire jól élhető, Budapest mekkorát fejlődött az elmúlt pár évben, milyen színes a kulturális élet. Sokan nem jártak nálunk 15-20 éve. Számukra teljesen új világ tárult fel. Fontos milyen országképet, országimázst mutat kifelé a média. A zene és a sport is pozitív üzenetet hordoz magában.”
Éppen ezért fontos kiemelten figyelni arra,, hogy aki bármelyik nagyszámú külföldi szereplőt és közönséget vonzó eseményre ellátogat hozzánk, milyen élményeket visz haza magával. “Azt szeretnénk, ha mindenki úgy távozna, hogy a világ egyik legjobb helyén járt. Olyan vendégszeretetben volt része, amilyenben máshol nem. Ebben jók vagyunk. Van mire építeni! A Nemzetközi Atlétikai Szövetséggel való egyeztetések alkalmával minden beszélgetés azzal ér véget, Magyarországon úgysem lesz baj, ti mindig megoldjátok. Ez rólunk a tapasztalat” - állítja Németh Balázs. A VEG a referenciaprojektek és az adott szó jelentőségét emelte ki, mondván, a rendezvényipar “people's business”. A helyi gasztronómia, kulturális látványosság és a zene, mind pozitív imázsképző tényező. “Fontos, hogy odafigyeljünk a tehetségeinkre. A szakmai kapcsolatok révén legyen lehetőségünk őket külföldön is bemutatni, hogy akár világsztár váljon belőlük, s kíváncsiságot ébresszenek Magyarország iránt. Így függnek össze a dolgok” - állítja Liber Endre.

Visibility, külhoni érdekképviselet
“A magyar intézetek szerepét, nem csak kulturális szempontból fognám meg” - kezdte Fazakas János. “A szélesebb értelemben vett kultúrát kell terjeszteniük, társadalmunk, gazdaságunk pozitívumait. Látni kell, hogy egy állami intézménytől, amely nem a kompetitív piac szereplője, még kevésbé várható el, hogy a versenypiacról is hiányzó, profi szakemberekkel működjön.“ Ahogy sok egyéb területen, úgy itt is proaktivitás javasol: meg kell keresni a Liszt Intézeteket, használni kell ezt a hálózatot, ezt a rendszert. A hatékonyabb együttműködés érdekében erősíteni kell a kommunikációt a külképviseletek és az iparági szereplők között. Nem szabad “fentről” várni hogy magától megoldódjon, a szakmának is bele kell tennie a saját részét.
Fenntarthatóság és továbbgyűrűző hatás
A közelgő világbajnkság egyik kiemelt prioritása a fenntarthatóság. Az atlétikai stadionnal a Margitsziget és a Normafa után Budapest a déli oldalán is zöld parkkal gazdagodik. Ez a Duna kapcsolattal, számos sportolási lehetőséggel, új kerékpárúttal kibővített intézmény nem csak a magyar atlétika otthona lesz.. Az ideiglenes lelátó helyén egy mindenki számára nyitott szabadidős sportközpont alakul ki. A szakági szereplők mellett így az épület mozgásra motivál majd mindenkit.
Minden körülmény fontos
Az átlagos vendégéjszakák figyelembevételével öt napot töltenek az atlétikai világbajnokság résztvevői Magyarországon. Ami a kapcsolódó programokat illeti, ezt kell majd minőségi tartalommal megtölteni. Németh Balázs és csapata már ennek részleteit is egyezteti ennek a hazai rendezvényes szakma szereplőivel.
“A bizonytalanság jelenti a legnagyobb kihívást, amivel nap mint nap meg kell küzdeni” - jelentette ki Németh Balázs. A tudat, hogy mennyire bizonytalan világban élünk, hogy nem tudjuk, mire ébredünk holnap. “A jelenkor egyik meghatározó nehézsége, hogy a legtöbb területen munkaerőhiánnyal küzdünk” - vette át a szót Fazakas János. “Egy iszonyatosan gyorsuló világban kell folyamatosan megoldást találnunk a mindig hatékonyabb működésre, hogy még kevesebb erőforrásból, még nagyobb eredményeket érhessünk el.” Liber Endre hozzátette “Egy lépéssel a többiek előtt kell járni”. A WOMEX után a Bartók Tavasz részeként idén is lesz Budapest RITMO. Az elmúlt öt év alatt ez lett a térség legnagyobb olyan típusú fesztiválja, amin van konferencia, esti szórakoztató program és filmes szekció is a legújabb világzenei produkciók bemutatására. “Idén a jövőbeli Európa Kulturális Fővárosainak vezetőit hívtuk meg, együttműködést kínálva nekik.”
Amit együtt tehetünk
Fazakas János szerint segítséget jelentene a szakmának, ha még szorosabb együttműködést tudna kialakítani országon belül isl. Az egymáshoz lazán kapcsolódó iparágakat össze kell hozni, meg kell teremteni a lehetőséget a közös diskurzusra, mert nagyon sokat tudnak egymástól tanulni. “Világszínvonalú az infrastruktúránk. Komoly segítséget jelentene, ha valaki összehangolná a működési területeket, hogy a szinergiahatásokból még több pozitívum szülessen. Külön-külön is ezen vagyunk, de az intézményvezetőkkel, akik ugyanazt a szekeret tolják, hasznos volna évről évre egy, a mostanihoz hasonló rendszeres beszélgetés” - mondta Liber Endre.